از گذشته تا کنون در جوامع بشری یکی از مهمترین علل پیشرفت و بالا رفتن کیفیت زندگی وجود آموزش در کنار پشتکار بوده است.بی شک هیچ مرکز علمی و یا نام معتبر صنعتی و تجاری نبوده است که توانسته باشد بدون آموزش و پشتکار مسیر صعود را طی کند.یک نوزاد را در نظر بگیرید  با آموزش صحبت کردن راه رفتن و با گذشت زمان مراحل دیگر زندگی را آرام آرام یاد میگیرد .البته نباید نوع آموزش و الگوی آن را فراموش کرد . زیرا همین نوزاد با آموزش صحیح میتواند در آینده یک دانشمندباشد ویا با آموزش اشتباه یک تروریست شود.

Rouje (5)

در سال 1393 در ابتدای افتتاح هتل الیزه شیراز قبل از اینکه مقلد دیگران باشیم در خانواده الیزه هدف را ایجاد اشتغال اصولی و کارآمد در مسیر صادر کردن فرهنگ و ادب پارسی به خارج از مرزها گذاشتیم .در این مسیر با تکیه بر علم روز و تحول در نوع آموزش در زمینه ی هتل داری دیری نپایید که در مسیر پیشرفت و رضایت میهمانان داخلی و خارجی افتادیم .اما این پیشرفت باعث غرور کاذب و دست کشیدن از تلاش برای بالا بردن کیفیت در خدمات ما نشد و تا به امروز مفتخریم با برگزاری 832 جلسه آموزشی علم و آگاهی را در میان نیروهای تمام دپارتمان ها بالا ببریم.رضایت بیش از 96% میهمانان ما از نوع خدمات و کیفیت اقامتشان به ما این نوید را میدهد که با استمرار بر وجود این آموزش ها و بالا بردن روز افزون کیفیت خدمان به هدف اصلی خانواده
الیزه نزدیک شویم و از اینکه در شهر علم و ادب پارسی صادر کننده ی فرهنگ غنی این مرز و بوم هستیم به خود ببالیم .

SettingStandard.jpg22
در این مسیر اگر نبود انتقادات سازنده ی میهمانان گرامی و تلاش و کوشش شبانه روزی تمام نیروها و خلاقیت و پشتکار بخش های آموزشی و در راس آن خلاقیت در نوع خدمات و آموزش و تشویق مدیرت این مجموعه بی شگ جایگاه الیزه جایگاه امروزی نبود .پس در ادامه ی راه دست تک تک میهمانان و نیروهای زحمتکش را با امید به اینده ای روشن تر می فشاریم و امیدواریم همواره همچون گذشته در این مسیر ما را همراهی و کنید.

میهمان نوازی به سبک الیزه از خانواده صمیمی یعنی ما با همراهی تمام میهمانان عزیز و همکاران زحمتکش در خانواده ی الیزه مسیر سازندگی و ابادانی این مرز و بوم را طی میکنیم و همراه و همفکر آینده ی خود را میسازیم .

      
                                                                                                                                                                                                                                                                                              به قلم :ناصر ابراهیمی
            

✔️باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد با وسعتی حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در این دوران این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفته. در زمان قاجاریه، میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی زیبا و آراسته در آن بنا نمود. قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد. در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم، خواهر زاده بانی باغ می‌رسد. وی در این باغ دگرگونی و بهسازی گسترده‌ای پدیدآورد و به همین جهت پس از آن این باغ به نام عفیف آباد معروف می‌شود. اما وارثین باغ در زمان پهلوی آن را به فرح پهلوی هدیه می‌دهند. در سال ۱۳۴۰ ارتش در مزایده ای، این باغ را خریداری می‌کند تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و به کوشش ارتش جمهوری اسلامی و همزمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، باغ عفیف آباد به موزه نظامی شماره ۲ کشور مبدل می‌شود.
این باغ یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است، از همین رو سادگی دیرینهٔ خود نگهداشته است.کاخ دارای دو طبقه است که در آن نزدیک به ۳۰ اتاق تالار وجود دارد. در شمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده شده است. طبقه پایین موزه نظامی شده است و در آن آب‌نمای زیبایی ساخته شده و سوی خاوری آن با پنجره‌های رنگین ساخته شده است. این طبقه با سه پلکان به طبقه دوم راه می‌یابد. طبقه دوم راهروی بلندی دارد که در دو سوی آن اتاق‌های تو در تو جای دارد. در مرکز این طبقه تالاری بزرگ و باشکوه وجود دارد. سقف تالار چوبی است و شامل تعداد زیادی از نقش های مختلف  از جمله گل و بوته، شکارگاه و بزم و شادی آراسته شده است.   نکته جالب توجه در مورد این تالار و سقف آن ، این است که تمامی نقش هایی که سقف تالار را اراسته اند، با هم متفاوت اند و هیچ دو  طرحی را نخواهید دید که مشابه یکدیگر باشند! دورادور دیوارها گچ‌بری و مقرنس‌کاری شده و درها و پنجره‌ها از شیشه‌های ساخته شده‌اند. در این طبقه «موزهٔ عبرت» قرار دارد که دربردارنده اتاق‌های همایش، رخت‌کن، نشیمن، مطالعه، پذیرایی و قمارخانه است.
دومین نکته جالب توجه عمارت باغ عفیف آباد، در طبقه دوم آن قرار دارد جایی که در انتهای راهروی بزرگی که وصف آن رفت، دریچه ای قرار دارد که با عبور از  دیوارهای دیگر روبه روی ان، از درون عمارت به راحتی میتوان ورودی باغ را دید.

همانطور که گفته شد،  عمارت میانی باغ، به عنوان موزه نظامی مورد استفاهد قرار گرفته است که دومین موزه نظامی کشور و  یکی از بزرگترین  موزه نظامی خاور میانه است. در این موزه مجموعه‌ای از سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل نگهداری می‌شود. از سلاح‌های با ارزش در این موزه می‌توان به تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصر الدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه، محمد رضا شاه و همچنین اسلحه‌های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب انباری رئیس علی دلواری اشاره کرد.
علاوه  بر عمارت میانی، دورا دور باغ میتوان به قدم زدن پرداخت و بخصوص در این فصل سال، از هوای  بهشتی شیراز استفاده نمود. همچنین، قهوه خانه سنتی و حمام قدیمی باغ نیز دیدنشان خالی از لطف نیست.
ساختمان قهوه‌خانه به شیوه معماری ایرانی ساخته شده‌است. دیوارهای قهوه‌خانه با آجر ساخته شده در میانه قهوه‌خانه حوض کوچکی وجود دارد. این قهوه‌خانه دارای شش حجره می‌باشد که آراسته به نقوش شاهنامه فردوسی می‌باشد و با ظرافت و زیبایی خاصی بر روی کاشی کشیده شده‌است. از میان این نقاشی‌ها می‌توان «داستان ضحاک و کاوه آهنگر»، «داستان زال و سیمرغ»، «نبرد رستم و سهراب»، «نبرد تهمتن و دیو سفید» و «نبرد رستم و اسفندیار» را نام برد.

ساختمان حمام هم بر اساس شیوه سنتی حمام‌های سنتی ایران بنا شده‌است. این حمام دارای دو خزینه آب سرد و گرم می‌باشد که از جا سازی دیگ مسی در کف خزینه، آب گرم فراهم می‌شده‌است. حمام کهن باغ در پشت‌بام دارای مناره و قبه است. در دیوارهای این حمام نقش‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد، که از آن میان می‌توان به «فرهاد در کوه بیستون»، «دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی»، «صحنهٔ ورودی یوسف به جمع زنان مصری» اشاره کرد.
فضای بزرگ باغ گلشن (عفیف آباد) اکنون در اختیار ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد که بخشی از آن به تالارهای ضیافت اختصاص پیدا کرده است و در گوشه ای دیگر، زمین تنیس ساخته شده. گهگاه نیز این باغ زیبا میزبانی کنسرت های سنتی را عهده دار میشود که ترکیب فضای قدیمی باغ که همچنان اصالت خود را حفظ کرده در کنار نوای جادویی موسیقی سنتی، ترکیبی بس دلنشین است.

📍جهت دسترسی به باغ عفیف آباد میتوانید  پس از طی کردن بلوار چمران و رسیدن به پل زرگری، به سمت تقاطع  غیر همسطح ستارخان با زرگری بروید و با وارد شدن به خیابان ستارخان، در تقاطع عفیف آباد،  از این باغ زیبا دیدن نمایید.
توجه داشته باشید با توجه به اینکه باغ عفیف  آباد در اختیار نهاد های نظامی است، ساعات بازدید آن محدود است.

  

درشمال غربی شهر شیراز و در کنار شهر باغ زیبایی از دوره قاجاریه باقی‌مانده که به باغ ارم مشهور است. در سمت جنوب باغ مذکور رودخانه خشک شیراز از شرق به غرب امتداد دارد. وسعت باغ بیش از سه هکتار و از درختان مرکبات و سرو پوشیده شده است.

جالبترین قسمت باغ خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ احداث و در دو طرف آن درختان سرو کاشته‌اند و زیبایی خاصی را داراست. در میان درختان سرو این خیابان سرو بلند قامتی است که از دور جلب توجه می‌کند و بعلت موزون بودن آن آنرا #سروناز می‌خوانند. نظیر سرو مذکور در سایر باغ‌های شیراز دیده نمی‌شود. صحن باغ را درختان زینتی و سرو و نارنج و انواع گلهای تزئینی پوشانیده و تزئین نموده است.
تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز، به‌درستی مشخص نیست؛ ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده‌است. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده است. در زمان زندیه هم کریم‌خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید. در زمان قاجاریه این باغ به مدت ۷۵ سال به دست سران ایل قشقایی افتاد. در این زمان عمارتی در این باغ ساخته شد. اما در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. این باغ از املاک خاندان قوامی شیراز بود. این عمارت تا کنون پابرجاست. این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است. در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛ باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌وپنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.
 📌آدرس: برای دسترسی و بازدید از باغ زیبای ارم، از سمت بلوار چمران، بعد از عبور از زیرگذر میدان دانشجو، با طی مسیر به میدان ارم میرسید که ورودی باغ در ابتدای بلوار ارم است. از سمت دروازه قرآن نیز به راحتی با حرکت به سمت میدان ابوالکلام، سپس بلوار جمهوری اسلامی، به میدان ارم میرسید.
این نکته را به یاد داشته باشید که ساعات کاری باغ ارم محدود است و در نیمه اول و دوم سال تغییر مینماید. بنابراین پیشنهاد میگردد صبح ها از این باغ دیدن فرمایید.

✅ آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین عبدالله شیرازی مشهور به شیخ سعدی شاعر و نویسنده بزرگ ایران به سال ۶۰۰ هجری قمری در شیراز به دنیا آمد و در سال ۶۹۴ هجری قمری در همین شهر وفات یافت. در باب تاریخ ولادت سعدی اختلاف بسیار است، چنان که نام او و پدرش را گوناگون نوشته اند و ولادتش را از ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری احتمال داده اند. همچنین در تاریخ وفاتش سال ۶۹۰ و ۶۹۵ هجری قمری نیز ذکر شده است. آثار سعدی متنوع و بسیار است و تمام آنها تحت عنوان کلیات سعدی جمع آوری و تدوین شده که مهم ترین آنها بوستان و گلستان است. وی در شیراز و نظامیه بغداد به تحصیل پرداخت و سپس سفری طولانی به بین النهرین، شام، حجاز و شمال آفریقا کرد و پس از کسب تجارب فراوان به شیراز بازگشت.

آرامگاه سعدی که به سعدیه نیز شهرت دارد در تنگ سعدی واقع در شمال شرقی شهر شیراز قرار دارد و بعد از حافظیه دومین پایگاه فرهنگی و محل گردهمایی ادب دوستان در این شهر به شمار می رود. آرامگاه شیخ اجل در دامنه کوهی به نام فهندژ (پهندژ یا کهندژ) و در قریه ای به همین نام واقع شده است. هم اکنون این قریه با اتصال به شهر به شهرک سعدی معروف است.

مکانی که اکنون آرامگاه سعدی است، در ابتدا خانقاه شیخ بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌ گذرانده و سپس در همان‌ جا دفن شده‌ است.

اولین مقبره در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدین محمد صاحب‌ دیوانی وزیر معروف آباقاخان، بر فراز قبر سعدی ساخته شد. در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران گردید و اثری از آن باقی نماند. تا این که در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به دستور کریمخان زند، عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر فراز مزار شیخ بنا شد که شامل ۲ طبقه بود. طبقه پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع می‌شد. در دو طرف راهرو دو اتاق کرسی دار ساخته شده بود. در اتاقی که سمت شرق راهرو بود، مزار سعدی قرار داشت و معجری چوبی آن را احاطه کره بود. قسمت غربی راهرو نیز موازی قسمت شرقی، شامل دو اتاق می‌شد، که بعدها شوریده (فصیح الملک) شاعر نابینای شیرازی در اتاق غربی این قسمت دفن شد. طبقه بالای ساختمان نیز مانند طبقه زیرین بود، با این تفاوت که بر روی اتاق شرقی که قبر سعدی در آنجا بود، به احترام شیخ اتاقی ساخته نشده بود و سقف آن به اندازه دو طبقه ارتفاع داشت. بنایی که در زمان کریمخان ساخته شده بود تا سال ۱۳۲۷ هجری شمسی برپا بود.

 

 

در سال ۱۳۲۹ توسط علی‌ اصغر حکمت و انجمن آثار ملی ایران، بنای کنونی به جای ساختمان قدیمی ساخته شد و مراسم افتتاح رسمی آن در اردیبهشت ماه ۱۳۳۱ برگزار گردید که این بنا با اقتباس از کاخ چهل ستون و تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی توسط محسن فروغی ساخته شد.

در داخل آرامگاه هفت کتیبه از گلستان و بوستان به خط استاد بوذری نوشته شده است. در زیرزمین این مکان حوضخانه ای با آب زلال و ماهی های زیبا وجود دارد که استراحتگاه مسافران و گردشگران نیز محسوب می شود. محوطه باغ به سبک ایرانی گلکاری، درختکاری و باغچه بندی شده‌ است. در وسط حیاط دو حوض مستطیل شکل، با جهت شمالی – جنوبی در دو طرف محوطه آرامگاه قرار دارد و حوض دیگری در جهت شرقی – غربی در مقابل ایوان اصلی بنا واقع شده‌ است.
محوطه این آرامگاه نیز بسیار زیبا و فرحبخش است. در طرح جدید پس از خرید و تخریب خانه‌های اطراف آرامگاه دارای محوطه‌ای در حدود ۱۰۳۹۵ متر مربع شد. محوطهٔ باغ به سبک ایرانی گلکاری، درختکاری و باغچه بندی شده‌است. در وسط حیاط دو حوض مستطیل شکل، با جهت شمالی - جنوبی در دو طرف محوطهٔ آرامگاه قرار دارد و حوض دیگری در جهت شرقی - غربی در مقابل ایوان اصلی بنا واقع شده‌است.
ورودی مجموعه در راستای ورودی آرامگاه است که معمار آن آندره گدار فرانسوی است. بر روی درب ورودی سعدیه این بیت به چشم می‌خورد:
ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید     هزار سال پس از مرگ او گرش بویی
از جمله نکات جالب این  آرامگاه وجود قناتی است که در عمق 10 متری مقبره قرار دارد . که آب آن دارای مواد گوگردی و جیوه می‌باشد، آب این قناتبه درون «حوض ماهی» می‌ریزد. حوض ماهی نیز با 28 پله از سطح مقبره پایین میرود. در گذشته بر این باور بوده اند که  این آب شفا بخش است و مردم در آن به شستشو میپرداخته اند. بخصوص در شب چهارشنبه سوری این اتفاق با اعتقاد بیشتری برای سال جدید  انجام میشد.

📍مسیر دسترسی به آرامگاه سعدی شیرازی، از ورودی شهر و دروازه قرآن بسیار ساده است و با طی مسیر به خیابان هفت تن میرسید و در ادامه آن به باغ دلگشا که از کنار آن میتوانید به  مقبره  شاعر شیرین سخن شیرازی دست یابید

 


    منبت کاری در شیراز رونق بسیاری دارد و در دنیای امروز نیز برای هنر منبت ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند. هنر کنده کاری و طراحی بر اساس یک نقشه مشخص بر روی چوب را، منبت کاری می گویند. این هنر در استان فارس قدمت طولانی دارد، بطوری که با توجه به آنچه درباره گذشته تخت جمشید آمده، حاکی از آن است که ستون های تخت جمشید توسط تیرهای چوبی منبت کاری پوشیده شده اما طعمه آتش شده اند. منبت با توجه به قابلیت هایی که دارد میتواند یک چوب ساده را به یک وسیله زیبای تزئینی تبدیل کند و ارزش آن را چند برابر نماید. این هنر زیبا را میتوانیم بر روی ظروف، مبلمان، صفحات شطرنج، میز و جعبه های مختلف ببینیم. حتی منبت در هنرهای حجاری و گچ بری هم استفاده شده است.

 

تماس با ما

ایران-شیراز

معالی آباد کوی پزشکان شماره 20 هتل الیزه

تلفن های تماس : 93 الی 36238890 (71) 98+

دور نگار : 36237059 (71) 98+

 

کانال اینستاگرام

تصویر
هوادار
علاقمندی

هتل الیزه شیراز

هتل الیزه با ایده  "هتلی متفاوت در شیراز" ، هتلی که کیفیت اسکان گردشگران تفریحی و تجاری شیراز را بهبود ببخشد و پاسخگوی تمامی نیازهای دنیای امروز مهمانان باشد، در منطقه معالی آباد واقع شد است. بافت تجاری و مسکونی این منطقه، شهرسازی مدرن و سطح درآمدی بالای ساکنین، مکان هتل را تبدیل به یکی از خاص ترین مکان ها برای هتلی با سبک "بوتیک هتل" کرده است.

اتاق ها و تمامی امکانات هتل الیزه بر اساس استاندارد های بین المللی به نحوی طراحی و اجرا شده است تا بتوانیم فراتر از انتظارات میهمانانمان خدماتی منحصر بفرد ، خاص و در شان آنان ارائه نماییم . تمامی پرسنل هتل الیزه آموزش دیده اند تا میزبانانی درخور ، صمیمی و مودب باشند.

×

با عضویت در شبکه های اجتماعی هتل الیزه از آخرین تخفیفات و اخبار هتل مطلع شوید.